![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiO9Ka8s-jifD9thRFsza7Dv7nfXM3_9loYkNKALtpzXc8pTXb46muCmJtuEAJd4qZprjCuao-XJZl3A1d_jTRVdjhBzzLi52MSRUg05y9AR9ZcIzIqTIvKWPSqjnJqvh7JHCNZURi1aF8/s320/Obey_011.jpg)
Shepard Fairey nezrodil Obey Giant jako svojí osobní značku, projekt ani jako crew, ani hnutí, či směr. Jde tu spíše o kampaň, nebo experiment fenomenologie. O tomto pojmu mluví wikipedie jako o "obecně přesné zkoumání jevů. Místo zkoumání podstat a skutečností samých se tedy zabývá zkušeností, tím, jak se věci „samy“ člověku ukazují."
Tento fenomenologický pokus zkouší ukazat lidem věci které mají přímo před očima, ale zastřeno patosem současnosti. Kampaň bere tyto věci z jejich přirozených souvislostí a nechává je zmutovat abstraktním pozorováním.
Hlavní cílem fenomenologie je vzbudit zájem o své okolí. Stikersky které experiment využívá v první řadě stimulují a přivádí lidi k otázce vztahu jich samotných k okolí. Protože lidé nejsou zvyklí vnímat reklamu a propagandu ve spojitosti s produktem nebo myšlenkou, ale pouze její vliv absorbují. Kvantita a četnost "falešných" stikers které Obey produkuje přivádí lidi k možné flustraci a nutí ho zamyšlet se nad podstatou a detailem. Stikersky nic neznamenají a exzistují jen kvůli upoutání divakovy pozornosti.
Protože Obey nemá žádný vyznám a každá divákova interpretace je výsledkem je vlastní osobnosti, povahy a víry.
Paranoidní, nebo konzervativní divák muže být stikerskama zmaten a vnímat je negativně jako součást negativního vlivu undergraundové kultury, nebo jako devastaci, nebo vandalismus. Mnoho nálepek bylo ztrženo lidmi, které rozčilovali, ti ironicky pozitivně vnímájí záplavu prostředí společnosti všudy přítomnou reklamou.
Po 2O letech fungování experimentu přešla značka Obey v šeobecně známí pojem, najeho rozšiřování po ulicích amerických měst se podílelo mnoho nadčenců, kteří se nebáli zajít s experimentem i do etovacího salonu a motiv Obey si vytetovat na vlastní tělo. Rozšiřoval se pomocí internetu a dosáhl i zahranice americké společnosti.
Paradoxem je že nakonec se stal skutečnou reklamní značkou která dnes propaguje umělce a výtvarníka, který ji založil. Jeho činost dnes mimo jiné sestává v tvorbě plakátů a trik, které na svých stránkách prodává.
Přesto jeho činost ukázala vliv reklami a motivů v každodením životě společnosti.
obeygiant.com
Žádné komentáře:
Okomentovat